Beetje een gekke vraag eigenlijk. Welke uren wil je registreren? Ik stel de vraag natuurlijk niet voor niets, ik heb dagelijks contact met onze klanten en heb gemerkt dat niet iedereen hetzelfde wil.
Alle uren boeken, of alleen een deel
Bij de ontwikkeling van Nanda zijn we er van uitgegaan dat je elke seconde wilt registreren om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van waar je tijd blijft. Nu merk ik dat er ook gebruikers zijn die alleen de facturabele uren willen boeken, of alleen de uren die aan bepaalde klanten zijn besteed. Laatst hoorde ik een gewaardeerde klant zeggen dat hij zijn personeel niet lastig wilde vallen met het boeken van elke minuut en slechts af en toe een dag alles liet boeken.
Automatische starttijd
Dat kan natuurlijk, het is een kwestie van kiezen. Er is echter wel een argument voor het boeken van alle uren en niet alleen een deel, namelijk het feit dat start- en stoptijden dan netjes doorlopen. Stel je voor dat je 5 keer op een dag facturabele tijd wilt boeken en daar zit steeds een korte periode tussen, bijvoorbeeld voor koffie zetten. Als je dat koffie zetten niet boekt, zul je dus bij elke boeking de starttijd moeten wijzigen naar de actuele tijd. Als je dat koffie zetten juist wel boekt, is de stoptijd van het koffie zetten automatisch de starttijd van je facturabele uren boeking en kun je in no-time je boeking voltooien. Volg je me nog?
Gemak dient de mens
Wij boeken alles, van ’s morgens als we binnenkomen tot ’s avonds als we naar huis gaan. Wij vinden dat makkelijk, vooral vanwege die start- en stoptijden. En als je al die ‘onzin-boekingen’ niet wilt zien hebben we goed nieuws. In de nabije toekomst wordt het mogelijk om ook overzichten te maken zónder een bepaald label. Dus als je al je ‘onzin-boekingen’ het label ‘onzin’ geeft, is de boel toch weer netjes en heb je jezelf het steeds corrigeren van de starttijd bespaard. Gemak dient de mens.