Al een paar jaar vraag ik Nanda klanten het hemd van het lijf. Over hoe ze werken, hoe het makkelijker kan en wat ze belangrijk vinden. We hebben veel geleerd van die gesprekken en nemen al die wensen en meningen mee in de verdere ontwikkeling van Nanda.
Meer declarabele uren
Er is een duidelijke rode draad in al die gesprekken. Vrijwel iedereen wil vooral meer declarabele uren maken. En vrijwel iedereen is op zoek naar een manier om dit makkelijk voor elkaar te krijgen.
Wij hebben de wijsheid niet in pacht, maar zijn met het hele team erg scherp op dit onderwerp. Onze eerste prioriteit is ervoor zorgen dat we voldoende werk hebben en omzet draaien. En deze prioriteit zal bij andere bedrijven en ondernemers hetzelfde zijn. De vraag ‘hoe kunnen we meer declarabele uren maken?’ stellen we onszelf dan ook vaak.
Inzicht is key
We kwamen al snel tot de conclusie dat inzicht het sleutelwoord is wanneer je meer declarabele uren wilt maken. Als je niet weet waaraan je je tijd besteedt, kun je er ook geen andere keuzes in maken. Je kunt zaken en processen niet verbeteren als je niet weet wát er te verbeteren valt.
Zo is Nanda ooit geboren, puur voor ons eigen gemak. Registreren en monitoren. Weten wat geld oplevert en wat niet, weten waar de meeste tijd in gaat zitten en weten waar je uren weg lekken.
Labels geven je meer inzicht
Om dit inzicht goed te hebben, voegen wij labels toe aan registraties. Facturabel en Niet Facturabel. Kunnen we de werkzaamheden factureren dan krijgen deze logischerwijs het label Facturabel mee. Zijn het uren die je wel moet maken, maar je geen geld opleveren, dan voegen we het label Niet Facturabel toe. Bijvoorbeeld voor het maken van offertes, het verwerken van de administratie, etc.
Keuzes maken
Daarna is het een kwestie van keuzes maken. Hoeveel tijd ben je bijvoorbeeld kwijt aan netwerken en wat levert dat je concreet op? Als dat niet genoeg is maak je voortaan misschien liever een andere keuze. Bijvoorbeeld door meer tijd te steken in jouw (online) marketing. Tenzij je netwerken zó leuk vindt dat het je niet uitmaakt hoeveel het oplevert, dan moet je er natuurlijk vrolijk mee doorgaan.
Kost het bijhouden van de boekhouding je meer tijd dan je lief is? Dan kun je de optie overwegen om dit uit te besteden. Door kritisch te kijken naar de keuzes die je maakt kun je soms met een kleine aanpassing al veel meer declarabele uren maken.
De juiste tools
Verder bespaar je op niet declarabele uren door de juiste tools te gebruiken. Als je door het juiste facturatiepakket te kiezen al een paar uur per week kunt besparen is dat mooi meegenomen. Die uren die je dan bespaart kun je voortaan declarabel bezig zijn. Hetzelfde geldt ook voor een goed CRM pakket en de tools waarmee je communiceert met collega’s en relaties.
Onze eigen kleine verbeteringen
Voor het inplannen van social media gebruiken wij bijvoorbeeld Hootsuite. Hiermee kun je de berichten inplannen en die worden dan geplaatst. Dat scheelt je handmatig werkt tussendoor waardoor je jouw focus kunt behouden.
Ook mailen wij niet meer onderling. Wij chatten met elkaar. Niet via WhatsApp, we wilde zakelijk en privé wel gescheiden houden. Dus we gebruiken daar Google Chat voor. Ook Slack is een hele goede voor. Maar ook met steeds meer klanten en relaties chatten wij i.p.v. e-mailen. Het is niet alleen sneller, ook persoonlijker.
Meer ideeën?
Dit zijn natuurlijk maar een paar mogelijkheden. Heb je zelf ook ontdekt hoe je meer declarabele uren kunt maken, dan horen we uiteraard graag van je. Je kunt je ideeën kwijt in een reactie hieronder. Of stuur een berichtje via de chat (rechtsonder in beeld).