Onder druk van de crisis verliezen nog steeds veel mensen hun baan, en als een tijdje intensief solliciteren niets blijkt op te leveren lonkt vaak het zelfstandig ondernemen. Misschien ben je geen ondernemer in hart en nieren, maar heb je wel een mooi idee voor een eigen bedrijf ontwikkeld. Waar begin je dan en wat moet je allemaal regelen voor je een eigen bedrijf hebt?
Jouw plan voor een eigen bedrijf
Daar begint het natuurlijk mee, jouw plan voor een eigen bedrijf. Wat wil je precies gaan doen en hoe ben je van plan om je doelen te bereiken? Als je investeringen nodig hebt zal de bank een ondernemingsplan van je willen zien, maar ook als je geen bank nodig hebt is het verstandig om zo’n plan te schrijven. Het dwingt je om van je roze ondernemerswolk te stappen en kritisch naar je eigen plannen te kijken. Op de website van de Kamer van Koophandel leer je hoe je zo’n plan schrijft.
Kamer van Koophandel
De volgende stap is je inschrijving in het handelsregister, dit doe je bij de Kamer van Koophandel. Om ingeschreven te kunnen worden moet je wel voldoen aan de criteria voor een onderneming, de Kamer van Koophandel bepaalt of dit het geval is. Na inschrijving in het Handelsregister zal de Kamer van Koophandel je gegevens doorgeven aan de Belastingdienst, je hoeft een eigen bedrijf daar dus niet apart aan te melden. En als je bij inschrijving alle benodigde gegevens bij je hebt krijg je gelijk je BTW nummer mee.
Verzekeren hoort er misschien bij
Afhankelijk van de aard van je eigen bedrijf zul je je ook moeten verzekeren. Een ziektekostenverzekering is verplicht, maar er zijn talloze andere verzekeringen mogelijk. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering of een bedrijfsschadeverzekering bijvoorbeeld. Je bepaalt natuurlijk zelf of en tot hoever je je wilt verzekeren.
Acquisitie, hoe pak je dat aan
En dan het belangrijkste, hoe kom je aan klanten? Misschien heb je al wat potentiële klanten verzameld en anders zul je de boer op moeten. Er zijn verschillende manieren te bedenken om aan klanten te komen en de eerste is natuurlijk in het rond roepen dat je een eigen bedrijf begonnen bent. Verder kun je denken aan zogenaamde koude acquisitie, wat betekent dat je gewoon contact zoekt met potentiële klanten om jouw bedrijf voor te stellen. Verder zijn er talloze netwerkclubs actief waar je je eigen bedrijf kunt promoten, kun je jezelf vindbaar maken op social media en kun je deelnemen aan evenementen. Wees creatief, er zijn voldoende mogelijkheden.
Administratie en urenregistratie
Tenslotte niet het leukste onderdeel maar wel heel belangrijk, je administratie en urenregistratie. Dat je je administratie in orde moet hebben is logisch, je zult je tenslotte moeten verantwoorden bij de Belastingdienst en het is handig als je facturen aan de gestelde eisen voldoen.
Een urenregistratie bijhouden ligt misschien minder voor de hand, maar is hard nodig als je voor bepaalde fiscale voordelen in aanmerking wilt komen. Als je bijvoorbeeld wilt aantonen dat je voldoet aan het urencriterium is een nette urenregistratie een must, Nanda helpt je hier graag bij. Als je al je uren boekt en je uren voorziet van projectnamen en labels kun je later precies het overzicht maken dat de Belastingdienst van je wil zien.
Wil je meer weten over hoe je je urenregistratie moet inrichten of (net als veel andere starters die je voorgingen) door mij op gang geholpen worden? Neem dan contact met me op via 010-59 28 136 of stuur me een e-mail, ik help je graag!