Of je het nou time management noemt of gewoon slim werken, in ons drukke leven willen we vrijwel allemaal meer doen in minder tijd. Maar hoe realiseer je dat zonder al teveel moeite? Er zijn best handigheidjes die je kunnen helpen, we geven je er een paar.
Meer online
Hiermee bedoel ik niet dat je de hele dag je e-mail moet checken en je Facebook vrienden moet stalken. Ik bedoel dat je productiever wordt als je met handige online tools werkt. Wij werken 100% webbased en dat scheelt bergen tijd. Ten eerste hebben we nooit last van plat liggende servers, dat helpt al. En we werken heel makkelijk samen, het heen en weer sturen van documenten is dankzij Google G Suite niet meer nodig. Tenslotte kunnen we overal aan de slag, met je auto naar de garage en daar gewoon doorwerken tijdens het wachten bijvoorbeeld, handig!
Minder online
Ergens weet je het wel, die gezellige sociale media en al die websites met het laatste nieuws vreten tijd. Af en toe eens een beetje minder online kan je dus ook flinke tijdwinst opleveren. Al die updates en nieuwsfeiten blijven heus wel op je wachten, wees maar niet bang. En eerlijk is eerlijk, het geeft rust in je hoofd als je niet voortdurend alles hoeft bij te houden en dat is best prettig, toch?
Een goede to-do list
Een goede to-do list maakt je leven overzichtelijk en dus productiever. Je kunt natuurlijk een lijst op papier maken, maar er zijn ook legio apps te vinden. Meer doen in minder tijd wordt absoluut mogelijk als je een goed overzicht hebt en op je lijst ook prioriteiten aangeeft met bijvoorbeeld sterren of cijfers. Ik zelf gebruik graag de takenlijst in Google Apps, daarin kan ik taken omhoog en omlaag slepen zodat ik steeds opnieuw mijn prioriteiten kan stellen.
Rust in de tent
In een rustige werkomgeving doe je meer dan wanneer je steeds wordt afgeleid, zeker als je concentratievermogen zo slecht is als het mijne. Als ik veel moet doen of een stapel ingewikkelde taken heb liggen, werk ik het liefste thuis. Niet dat mijn collega’s nou van die enorme herrieschoppers zijn hoor, maar ik heb toch gemerkt ik thuis geconcentreerder kan werken en dat ik daardoor veel productiever ben. Mijn collega’s werken daarentegen liever met een koptelefoon om zich van alle afleidingen te kunnen afsluiten, misschien kun je eens uitzoeken wat voor jou het beste werkt.
Stop met uitstellen
Ook een oude bekende van mij, uitstelgedrag! Herken je dat, stop er dan gewoon mee. Uitstellen is immers nergens goed voor. Die uitgestelde taak moet toch een keer uitgevoerd worden, dus waarom niet gelijk. Als je stopt met dralen en direct aan de slag gaat komt dat je productiviteit behoorlijk ten goede, geloof me.
Meer doen in minder tijd kan dus best
Meer doen in minder tijd kan dus best, als je je maar een beetje bewust wordt van waar je kostbare tijd weglekt. Houd jezelf maar eens een dagje in de gaten en bedenk je hoeveel tijd je kunt besparen. En wil je echt goed inzicht in waar je uren blijven, maak dan een proeflicentie voor Nanda Urenoverzicht aan. Je kunt Nanda 30 dagen gratis en vrijblijvend proberen, dus wat let je?