Wie ik ook spreek, we zijn allemaal druk druk druk. Zowel zakelijk als privé verwachten we veel van onszelf en dat werkt niet altijd productiviteit verhogend. Ik merk het aan mezelf ook, dus geneer je niet als je precies nu 20 tabbladen in je webbrowser open hebt staan en als een kip zonder kop aan het heen en weer zappen bent tussen allerlei taken. Niets menselijks is je vreemd.
Maak je bureau leeg
Het is een cliché, maar een opgeruimd bureau geeft je een opgeruimd hoofd. Weg dus met al die stapels, maak je bureau leeg! Beperk je tot een paar postbakjes en ruim de rest op uit het zicht.
Digitaliseer je administratie
Van stapels papier wordt niemand vrolijk en de kans dat je iets terug kunt vinden wordt steeds kleiner naarmate de stapels hoger worden. De oplossing is simpel, digitaliseer je administratie. Het kost even moeite, maar als je het eenmaal op de rit hebt hoef je nooit meer naar iets te zoeken.
Maak een to-do list
Een goede to-do list werkt echt. Voorwaarde is wel dat het er maar één is. Ik heb ze om me heen gezien hoor, collega’s met lijstjes, heel veel lijstjes. Dat werkt natuurlijk niet. Maak één to-do list en ontwikkel een slim systeem om in die lijst je prioriteiten aan te geven, door gebruik te maken van cijfers of letters bijvoorbeeld. Als je je braaf aan die ene lijst houdt heb je overzicht en het wegstrepen van voltooide taken geeft een heel voldaan gevoel, twee vliegen in één klap.
Beperk je e-mail momenten
Ben jij ook zo dienstverlenend ingesteld dat je elke ontvangen e-mail eigenlijk direct wilt verwerken of beantwoorden? Ik wel, maar ik doe het niet, of niet meer eigenlijk. Sinds ik mijn e-mail nog maar enkele keren per dag bekijk en behandel heb ik mijn productiviteit met sprongen vooruit zien gaan. Ik kan me nu focussen op waar ik mee bezig ben zonder steeds mijn e-mail te willen checken. Ik kan het je aanraden!
Stop met multitasken
Je hoort het goed, stop met multitasken. Onderzoek heeft uitgewezen dat multitasken helemaal niet bestaat en dat je steeds je aandacht verlegt van de ene taak naar de andere en weer terug. Per saldo levert je dat niet meer productiviteit op, maar eerder minder. Dus gun jezelf de rust van werken aan één taak tegelijk.
Heb jij nog tips voor een betere productiviteit?
Deel ze dan hieronder in een reactie en help ons nog productiever te worden dan we al zijn.
Interessant! Ik heb zelf hele goede ervaringen met urenregistratie van Offective! Echt ideaal! Kijk maar eens op http://www.urenregistratie-offective.nl/urenregistratie/ of klik hier
Bedankt voor je reactie. Wij zijn uiteraard vooral fan van Nanda, en zeker van de volledig vernieuwde Nanda die na de zomervakantie live gaat 🙂
Goede tips! Ik gebruik Evernote voor mijn to-do lijstjes. Op deze manier kan je bijvoorbeeld lijstjes aanmaken voor: terugbellen, lange baan ideeën en ik maak 1 to-do lijst voor algemene werkzaamheden. Je kunt ze eenvoudig afvinken en op deze manier heb je altijd overzichtelijk wat er nog moet gebeuren.
Gebruik vooral je e-mail inbox niet als to-do lijst!
Bedankt voor je toevoegingen. Ik ben zelf ook fan van Evernote en gebruik het al jaren voor allerlei dingen. Jouw laatste opmerking is ook helemaal goed, ik vrees dat nog heel veel mensen hun inbox juist wel als to-do lijst gebruiken. Goede tips!